Рубрики
МЕНЮ
Недилько Ксения
На сайті Президента України зареєстровано петицію "Про перегляд програми Президента з підтримки громадян до зимового періоду (роздачі 1000 грн)". Ініціатор петиції Роман Стан опублікував її 14 листопада і до сьогодні вона набрала 25 304 голосів з 25 тисяч необхідних.
Фото: колаж порталу "Коментарі"
Автор петиції зазначає, що наразі ухвалений бюджет України 2025 року є дефіцитним і фінансується за кошти міжнародних партнерів (переважно на кредитній основі), а держава змушена шукати баланс між підвищенням податкового навантаження на бізнес і громадян та фінансуванням оборонних видатків.
Окрім цього, зазначає ініціатор петиції, виникають проблеми з фінансуванням Сил безпеки та оборони, адже вони можуть фінансуватися лише за кошти, які були мобілізовані всередині країни, а це податкові надходження, внутрішній борг та інші неподаткові надходження.
"У IV кварталі цього року сформувались додаткові потреби на фінансування військовий цілей. Наслідком є, нещодавно проголосований у ВРУ, закон №11416-д про підвищення податків, в тому числі для фізичних осіб та бізнесу. Прийняття цього законопроєкту здійняло хвилю обурення, оскільки фіскальний тиск спрямовано переважно на "білий" сектор економіки. Окрім цього він є суттєво запізнілим, через що не вирішує поставлених перед ним завдань, та порушує статті Бюджетного та Податкового кодексів.
При цьому, в проєкті бюджету на наступний рік досі є значна частина дисбалансів. Видатки на освіту та науку, медицину, зовнішньодержавні зв'язки практично поставлені на паузу. Наступного року не планується збільшення освітньої субвенції, зменшується бюджет стратегічно важливого МЗС.
У суспільства формується бачення того, що Державний бюджет потребує додаткових ресурсів, то ж будь-які додаткові видатки викликають нерозуміння та диссонанс", – пише Роман Стан.
Щодо запропонованої Президентом програми з підтримки населення, де кожному українцю виділяється по 1000 гривень, які можна буде отримати через застосунок "Дія", автор виділяє низку недоліків:
1. Нерозуміння джерела фінансування та дисонанс між підняттям податків та додатковими витратами.
Мінекономіки звітує про те, що на цю програму будуть спрямовані кошти західних партнерів, які не можна витрачати на війну. Імовірно ці кошти є залишками за деякими бюджетними програмами, які не встигають використати до кінця року. У зв'язку з цим формується питання ефективності витрати цих коштів на те, щоб їх роздати кожному громадянину.
2. Питання ефективності.
2.1. Однієї з непрямих причин цієї програми є підтримка національного бізнесу через збільшення споживчого попиту. Так послаблений споживчий попит є однією із больових точок та це не може бути причиною проведення даної програми у сучасному вигляді. Окрім того важливо зазначити, що основним викликом для останнього — є безпекова ситуація та доступ до інфраструктури.
Все ж дійсно, є громадяни, які потребують фінансової допомоги, та це лише частина громадян і з цим показаний наступний недолік.
2.2. Відсутність адресності.
Це найголовніший пункт. Адже метою цієї програми є підтримка населення в зимовий період, що очевидно необхідно для певної кількості громадян. Проте, це необхідно лише для певного переліку громадян: пенсіонерів, малозабезпечених сімей, багатодітних сімей, вимушено переміщених осіб і тп.
Для домогосподарства із середнім розміром заробітної плати — ці кошти не будуть такими важливими. А ця різниця, яка сформується у наслідок чіткої адресності, дасть можливість збільшити розмір виплат саме для тих, хто їх потребує.
"Та все ж якщо Президент України та Кабінет міністрів України, вважають, що в сучасних умовах впровадження програми з роздачі 1000 грн. на громадянина є важливішою і остаточно вирішили її впровадити, то на основі вищевикладеного прошу спрямувати кошти по цій програмі адресно, виключно особам, які цього дійсно цього потребують", – резюмує автор.
Новини